Skarang ni..saat ini..aku rse nak menangis..
Bila memikirkan aku mungkin xakan mengambil bidang yang aku minat..
Ataupun bekerja dalam suasana yang aku minat..
Ah..terus terang jelah..
Yla..seperti yang telah aku ckp sebelum ni, aku nk amik bidang landscape architecture..
tp, ade kwn aku ckp bidang ni xmeluas n susa nk cari kerja..
n aku tertarik dengan kata2nya..
"Susa jugak kalau kita xdpt belajar bidang yang kita minat, tapi susah jugak kalau xdapat cari kerja dalam bidang yang kita minat,tol x."
Hmmm...aku, betul2 sgt nk belajar dalam bidang ni..aku nak peluang ni..
Cume,aku xpasti..ape yang akan terjadi dengan mase depan aku nnti..
Tapi, xsalah kan kalau aku ada cita-cita untuk mereka bentuk sesuatu objek, mahupun lukisan untuk menggembirakan orang lain.?
huh..
lame..lame jugak aku fikir...n..tibe2..
aku terjumpa satu laman web..eh, blog ni..
di situ, seseorang yg bergelar arkitek lanskap mengatakan bahawa bidang ini kian meluas dan semakin diminati oleh anak tempatan..dan ada sebuah syarikat IN-SITE Design iaitu syarikat arkitek lanskap yang dimiliki sepenuhnya oleh bumiputera dan ada 2 cawangan lagi di Malaysia..
Dia mengatakan bahawa, kalau dahulu, negara kita sering mengimport arkitek lanskap daripada luar negara, tetapi kini, anak2 tempatan kita kini tampil untuk berkhidmat demi negara.
Ya, negara2 luar sudahpun maju beratus2 tahun dalam bidang ni.
tp, mengapa tidak kita?
sebab tulah aku berasa terpanggil untuk memperjuangkannya..
berkhidmat untuk anak bangsa tanpa memerlukan sentuhan tangan orang asing lagi.
hmm..jadi, aku rasa aku patut teruskan peluang ini..
kita lihat bagaimana jadinya nanti..
hanya Allah yang berhak menentukan..
tetapi, andai kata bukan rezekiku di dalam bidang ini..
aku redha..hanya padaMu aku berserah..
salam ika!
ReplyDeleteheh la tahzan...heh
jgn risau la fwen....selagi kite terus perjuang ape yg kite pegang...nescaye ia akan jd realiti...insyaAllah...juz tawakkal alallah!
Lgpowm....ko wat dunno je ngan kate2 seorang kwn tuh...dyer ade cite2 len le tu...ko jgn ikut dyer..hehe
btw...thans kpd blogger pikirhijau sbb berjaye pujuk hati kwn aq yg rawan nih..
betul...keep trying...malaysia perlukan anak watan seperti ko...hidup Ika!
selamat berjuang, aq sentiase support ko!nnti sok2 ble design landskap umah aq plak...heh