Arrgghh!
Nak menjerit je rasenye....
Sebentar tadi, aku menerima msg reply drpd Prof. Ismawi iaitu Prof. Landscape Architecture di UIAM..
Aku ade hantar email kat prof. tu sbb aku cam confius gile nak pilih jurusan ape..
And bile aku tau ade bidang arkitek landskap ni aku cm berminat ar gak..
Sbb ianya berkaitan dengan penjanaan idea yang agak berterusan..
mcm hiasan dalaman yang mmg aku minat gak..
dan apatah lagi kos ni ditawarkan di UIAM..lagila aku berminat..
Dlm msg tu aku tanyela ape2 yg aku xphm psl arkitek landskap ni...nak tau x ape blasannye..jap..
sorila..aku hepi sgt ni..coz xsgke prof. tu akan bls..ni die..=)
"Wa'alaikum al-salam,
Terima kasih kerana Siti Zulaikha bertanya. Ya, bidang seni bina landskap
ini memang mencabar tetapi amat menarik utk insan yg jiwanya ingin kpd
ketenteraman, keindahan dan kecantikan. Ia adalah gabungan daripada sains
dan seni kerana ia memerlukan kreativiti tetapi mempunyai asas sains yg
kukuh, terutama sekali dlm memahami rubbubiyyah atau sistem yg telah
dicipta oleh Allah subhanahu wa ta'ala. Ia adalah asas yg paling baik utk
melaksanakan peranan manusia sebagai khadam Allah di muka bumi dlm konteks
dia sebagai khalifahtullah fi 'ard.
Senibina landskap telah bertapak di Malaysia sejak awal 1980an, tidak jauh
bezanya dgn profesion lain spt seni hiasan dalam dll. Ia dikawalselia oleh
sebuah persatuan profesional ia itu Institut Arkitek Landskap Malaysia
(ILAM) dan berkaitan rapat dgn Jabatan Landskap Negara (JLN). Pengajian
ini ditawarkan juga di UPM, UiTM dan UTM, tetapi saya harap Siti Zulaikha
akan memilih UIAM. Semoga dapat saya sendiri dpt terlibat secara terus dlm
membimbing Siti Zulaikha nanti.
Sekian. Sampaikan salam hormat saya kpd orang tua dan semoga Siti Zulaikha
akan berjaya."ismawi
Terima kasih kerana Siti Zulaikha bertanya. Ya, bidang seni bina landskap
ini memang mencabar tetapi amat menarik utk insan yg jiwanya ingin kpd
ketenteraman, keindahan dan kecantikan. Ia adalah gabungan daripada sains
dan seni kerana ia memerlukan kreativiti tetapi mempunyai asas sains yg
kukuh, terutama sekali dlm memahami rubbubiyyah atau sistem yg telah
dicipta oleh Allah subhanahu wa ta'ala. Ia adalah asas yg paling baik utk
melaksanakan peranan manusia sebagai khadam Allah di muka bumi dlm konteks
dia sebagai khalifahtullah fi 'ard.
Senibina landskap telah bertapak di Malaysia sejak awal 1980an, tidak jauh
bezanya dgn profesion lain spt seni hiasan dalam dll. Ia dikawalselia oleh
sebuah persatuan profesional ia itu Institut Arkitek Landskap Malaysia
(ILAM) dan berkaitan rapat dgn Jabatan Landskap Negara (JLN). Pengajian
ini ditawarkan juga di UPM, UiTM dan UTM, tetapi saya harap Siti Zulaikha
akan memilih UIAM. Semoga dapat saya sendiri dpt terlibat secara terus dlm
membimbing Siti Zulaikha nanti.
Sekian. Sampaikan salam hormat saya kpd orang tua dan semoga Siti Zulaikha
akan berjaya."ismawi
Itulah kata-katanya..
Aku pun sememangnye akan memilih UIAM..
sbb kat Malaysia ni, tula Universiti yang aku mmg dh lame nk gi..
Pengaruh besar dri kakak akula,sbb dulu di study kt situ..
Begitu juga abangku..
Yea...mak aku pn mcm dah stuju je bile aku ckp nk amik kos ni..
memandangkan kos ni ade juga ditawarkan di UIAM..
InsyaAllah..jika aku diberi peluang untuk mengambil bidang arkitek landskap di UIAM..
aku akn b'usaha betul2 untuk menjadi yang terbaik diantara yang terbaik..
Itula impianku..InsyaAllah..~
all d best ikha
ReplyDeletelecturer 2 pn da stuju nk bmbing ikha
pe lg..
hehe
sala
ReplyDeletehuhu ko mmg baguih....teruskn ushe dan minat yg da lame ko simpan dlm setiap sketching ko...huhu
i'll be da supporter....huhu all da best, ea!