Tuesday, February 16, 2010

Banyakkan bercakap bina sifat keyakinan diri..^^



Orang yang banyak bercakap, dia yakin pada diri sendiri. Tak ada timbul sikap takut-takut, sikap teragak-agak ataupun gemuruh.

Selain mengubah gaya berjalan, untuk membina keyakinan diri, latih diri Anda banyak bercakap. Mulakan dari rumah atau mulakan ketika berada bersama kengkawan Anda.
Banyakkan bercakap dengan mak, ayah, adik beradik dan sesiapa saja.

Lakukan setiap hari. Selepas seminggu, Anda akan perasan orang yang Anda tak kenal pun anda boleh ajak bercakap..tanpa rasa malu!

Ketika Anda sedang bercakap dengan seseorang, tetapkan anak mata Anda.
Jika Anda tertoleh-toleh ke kiri dan ke kanan atau tunduk saat Anda sedang bercakap, itu petanda Anda kurang keyakinan diri.

Ketika bercakap, neutralkan  muka dan pandang orang di depan Anda dengan pandangan santai. Orang di depan Anda akan merasa selesa bercakap-cakap dengan Anda.

Jika Anda perasan yang Anda kehabisan idea untuk bercakap, tarik nafas perlahan-lahan lalu hembus perlahan-lahan. Ulang sebanyak 3 kali.
Lama-kelamaan idea muncul tanpa di sangka-sangka. Otak kita memerlukan lebih banyak oksigen untuk mengeluarkan lebih banyak idea.

Semakian banyak Anda bercakap, semakin yakin Anda jadinya.


Memandangkan aku suke artikel2 yang bersifat motivasi nii..
Aku rase lebih bek aku post kt blog..
Yela, kita sebagai manusia kt dunia sudah tentunya perlu untuk bercakap,
untuk memudahkan komunikasi, meyakinkan orang, dan macam2 hal lagi kat dunia ni, betul x?
Sama jugak kalau kita nak doa, kalo doa kita caca marba, kita sndiri xpaham ape yang kita mintak kat Allah kan?
Sebab tula, ape2pun, sebelum kita mulakan percakapan tu, kenela fikir dulu..
Supaya xmengguris mahupun melukakan hati orang disekeliling kita..
cara bercakap pun kene ade skill..
supaya orang dapat tangkap apa yang kita cuba maksudkan..
jadi xdelah rumors yang xbaik dtg kt kita kan..
aku sendiri, sebagai seseorang yang mungkin dikenali sebagai seseorang yang mungkin xbanyak cakap bgi sesetengah orang..
cuba untuk jadi lebih yakin bila nk cakap dengan orang..
esp bila depan orang yang ramai ataupun orang yang kte xkenal..
cuak, nervous sampai m'gigil2 lagiu uh..
tapi, sebenarnya bila kita dah cuba cakap..
lama2 kita akan selesa..betul x?
ape2pun kita kene cuba..mcm aku dlu...pernah la gak beberapa kali jd mc kat perhimpunan..
disebabkan aku pengawas kenela jadi..
mula2, takotla jgk..
tp, lame2 rse best..apatah lagi kalau orang hormat dengan cara kita..
salah xape, yang penting kite cube..kalo orang gelakkan..
buat dunno je, ckpla.
"ko berani ke nak ckp sorg2 kat depan ni hah??"
hahaha..oklah..
itu je untuk kali ni..semoga korg dpt info bermanfaat...
salammm~ 

No comments:

Post a Comment