BAB 1
"Wo!wo....giler ah Ajak!", kedengaran bunyi riuh pelajar-pelajar lelaki kelas 3 Amanah bermain permainan yang dipanggil "shuttle".(dimainkan seperti bermain sepak takraw tetapi menggunakan bulu tangkis)
"Hakhak..lawak tol. Ape lah diorang ni, kalo sorang tak dapat bola(bulu tangkis) je kene 'pumping' banyak kali dowh!!", Neera bercakap dengan muka terujanya (walaupun xdela teruja sgt) sambil diperhatikan oleh sebahagian pelajar perempuan 3 Amanah yang hanya 13 orang itu.
"Cewah Neera..awak 'teruja' ngan sape lah tu sebenarnye hah....?Ha?'', Tif mencelah sambil mukanya sedikit mengejek serta mengecilkan matanya yang sememangnya sepet itu.(huduh!)
" Awak...tolongla kita...please ar...kite dah berazam gegiler (dh bape kali tah) untuk lupekan 'budak' tu?tak sokong langsung!!!", Neera buat muke merajuk sambil memasukkan straw air kotak Milo ke mulutnye.(merajukla sangat)
" Haha. Neera, tu azam yang ke seratuss...bape tah! Kite xcaye boleh jdi punye..u r not gonna make it,da...!", Ikha menyibuk. Ikha yang sememangnya tahu-menahu hal berkaitan Neera faham benar akan sifat Neera. Namun, jauh di sudut hatinya, dia turut mahu Neera melupakan 'budak' itu kerana tidak mahu sahabat baiknya terluka.(yla, bnde ni secret kot..)
" Yeah. Btol! Btol!", Ain mencelah sambil membuat gaya angguknya sambil menutup mata. Ain memang dikenali dengan gaya yang agak 'luar biasa'. Cara jalan dia pun senang ditiru.
" Ha'ah..tolong ar Neera. Kitorang dah kenal awak lame dah..tapi, adela jugak sokong..sikit jela tapi..hehe..", Tif bersuara sambil buat 'evil face' hingga menampakkan barisan giginya yang putih dan tersusun rapi itu. Sememangnya Tif dan Neera telah lama kenal. Sejak sekolah rendah lagi iaitu Sekolah Kebangsaan Saujana Impian yang terletak di KM22, Jalan Cheras.(eh, t'lebih 'detail' lak) Neera pula telah lama meminati 'seseorang' (xleh bgtau nama) sejak berada di sekolah rendah sehingga sekarang. Namun, ia adalah satu rahsia yang hanya diketahui oleh kawan-kawannya yang rapat sahaja. Rahsia!! Neera, walaupun sememangnya tertekan kerana terpaksa berada di kelas yang sama dengan JEJAKA yang diminatinya itu, (untuk proses lupekan Jejaka itu) namun, die tetap dalam mood 'happy la jugak' sebab dapat bertemu dengannya setiap hari.
" Yela..yela...whatever..tapi, korang seharusnya, bukan harus je.., tapi, WAJIB!..sokong kite 100% tau! Please sangat2..yla, korang kan org paling rapat...secara psikologinya pun mmg org yang paling rapat dengan kite berupaya mengubah kita.Tol x?," Neera bersuara sambil menyertakan fakta-fakta yang sememangnya sahih.
" Go Neera! Go Neera! Huuuuhhh!!", Ikha meniru gaya pasukan sorak sambil menggerakkan tangan kanannya ke atas dan ke bawah.(wat2 sokong je ni) Ikha memang seorang yang agak 'happy go lucky' tetapi kadangkala boleh menjadi seorang yang pendiam.(senang citer,mane2 pon boleh)
" Haha. Yela, kite sokong," kata Tif selamba sambil menghabiskan nota georafinya (yang sepatutnya ckgu suruh buat kt rumah) dengan teku. Tif atau nama sebenarnya....(Fath****), memang seorang yang pandai dan sentiasa mendapat tempat pertama didalam kelas yang juga pertama itu.Ramai yang hendak menandinginya. Susah sangat hendak dapat markah yang lebih darinya. Dapat nombor satu sahaja di dalam kelas. Tak pernah turun-turun. (degil!) Yela..maksud namanya yang sebenar pun..bijaksana. Dahla putih, cantik, dan pandai pula tu. Tetapi tidak ada seorang lelaki pun berjaya memikat hatinya dan...dahla tu. (byk pulak cite Tif ni.hehe)
" Kring!!!," loceng menandakan waktu rehat berbunyi. Terlihat Nadiah memasuki kelas sambil tersenyum lalu duduk di tempatnya yang terletak di sebelah Ikha.
" Woi..gi mane ha? Jumpe 'I-I' ke 'hazel nut'...?", Ikha menyergah dari belakang setelah dia selesai menanyakan soalan matematik kepada Tif.
" Weii..ko janagn. 'Hazel nut" kat sebelah je ni..hehe..," kata Nadiah sambil memuncungkan mulutnya ke arah seorang jejaka yang digelar 'hazel nut' di tepinya sambil tersenyum kambing.(sukela tu)
" Xdela...memain je. Manade pape...," sambungnya lagi sambil buat riak muka poyonya yang selalu dibuatnye. Ikha menyepak lembut pipi Nadiah. "oi!", jerit Nadiah.
" Dah ar..jom ah gi rehat..lapar banget seyh!!," rungut Ikha. Dah memang hobinya suka makan. Kalau terlambat makan, mulalah merungut. Pernah satu hari dia memesan makanan, tetapi makanannya lambat sampai. Dia boleh menangis!(sbb xthn lapa) Lalu, mereka mengajak Neera, Tif dan Angah untuk ke kantin. Eh, mana Angah?
'Mana Angah ni..?,' getus Ikha di dalam hati kecilnya. Puas dia cari. Di kantin, kelas, koperasi, tandas dan semua tempatlah katakan. Angah adalah nama samaran kawan rapat Ikha iaitu Amira. Dulu, mereka selalu bersama, tidak kira di mana. Tetapi, sejak akhir-akhir ni mereka agak renggang sedikit dan kadangkala timbul juga pergaduhan antara mereka.
"La...tu rupanya..," kata Ikha sendirian apabila ternampak Angah baru sahaja keluar dari Makmal Bahasa yang terletak di tingkat 3 bangunan sekolahnya itu.
' Patutla pun. Kelas B. Arab.' Kata Ikha di dalam hati.
Selalunya apabila ada kelas Bahasa Arab, ustazah akan melepaskan muridnya agak lambat. Jika kelas Arab sebelum rehat, lambat makanla jawabnya.
Ikha melihat saja Angah turun dari tangga hingga ke kelas. Namun, Angah tidak memandangnya langsung walaupun dia menyedari dirinya diperhatikan.
" Sengaje la tu. Selalu buat camtu." Rungut Ikha. Tiba-tiba Ikha ternampak Tif yang baru sahaja selesai bertugas di koperasi berjalan ke kelas. Ikha geram apabila Angah terus pergi kepada Tif dan berborak-borak.
' Huh, dah agak dah..tak nampak ke aku kat sini?? Sengaja jela tu.' Kata Ikha dalam hati. Geram. Dia terus masuk ke dalam kelas dengan muka yang agak masam sambil terus membuat latihan matematik kegemarannya. ' Lantaklah!,' Getus Ikha lagi di dalam hati.
Neera, Ikha, Angah, Tif dan Nadiah telah pun menubuhkan satu kumpulan yang bernama INFAN. ' I ' untuk Ikha, ' N ', untuk Neera, ' F ' untuk Fath****, ' A ' untuk Angah, dan ' N ' untuk Nadiah. Nama INFAN amat sesuai sekali memandangkan ahli-ahlinya memang seperti kanak-kanak 'riang' dan agak gila-gila.
"Wei, asal ko tak pegi kat Ikha tadi?," soal Tif kepada Angah.
" Aku tak taula nape. Memang secara automatiknye aku akan pegi kat ko bile nampak ko," kate Angah. "Aku pun tak tau apsal," tambahnya lagi dengan muka yang serba salah.
" Heyysh.. korang ni..asyik macam ni je. Ko plak ego tinggi. Aku tau ko jelous tengok Ikha dengan Nadiah kan..yela, diorang memang rapat. Dah duduk sebelah, memanglah." balas Tif sambil jari telunjuknya mengarah ke muka Angah.
"Karang, tak pasal,pasal, Ikha nangis pulak. Dahla dia tu emosional sikit (bukan sikit,banyak!)," Tif tambah lagi celotehnya. Si Tif ni memang tahu menahu sifat Ikha. Ikha cepat tersentuh dengan sesuatu yang boleh buat dia marah atau sedih. Apatah lagi jika ia berkaitan keluarga atau kawan. Namun, dia sukar untuk menunjukkan perasaannya yang sebenar. Ikha dan Angah dianggap kawan rapat yang boleh dikatakan seperti 'belangkas' dahulu. Tetapi, disebabkan mereka tidak berada di kelas yang sama, hubungan mereka menjadi renggang. Di kelas, Ikha duduk bersebelahan dengan Nadiah dan membuatkan mereka berdua rapat. Akibatnya, Angah mula berasa iri hati akan hubungan yang 'agak rapat' di antara Ikha dan Nadiah.
Tiba-tiba, Ikha melintasi di hadapan Tif dan Angah yang sedang rancak berborak. Dia tersenyum selamba.
' Alamak, Ikha lalula..aku nak tegur ke tak ni?', Angah berkata di dalam hati. Air mukanya berubah resah dan agak tersentak.
Ikha terus membuang sampah di bakul dan memberikan senyuman lagi kepada mereka yang mungkin mempunyai maksud tersendiri.
' Bukan nak tegur. Punyela penat aku senyum..', satu suara keluar dari hati Ikha. Namun, Ikha terus menstabilkan perasaanaya dan buat-buat tidak tahu sahaja.
" Haha, takperlah. Tak yah pikir-pikir sangatlah Ikha oii," cakap Ikha sendirian. Ikha tersenyum sendiri tanpa menyedari kawan-kawannya sedang memerhatikannya. Ikha menyanyi sendirian tanpa memperdulikan sesiapa memandangkan suaranya yang memang perlahan dan dengan keadaan budak lelaki yang riuh bermain 'shuttle' di belakang kelas tidak mungkin suaranya dapat didengari.
TUP!! "Auw!", Ikha terkejut dengan memek mukanya yang amat menggelikan hati. Di depan matanya ada sebiji 'shuttle' yang mungkin baru sahaja terpelanting dari belakang lalu terkena kepalanya.
' Eii..nak je aku join sekaki..', getus Ikha dalam hati.
" Weh, gulai..sori,sori..terkena ko pulak..haha..," Tun, rakan sekelas Ikha meminta maaf sambil mukanya tersengih. Ikha hanya menggelengkan kepala tanda tidak kisah akan perkara yang tidak disengajakan tadi.
' Ish, rase cam nak main lak cam diorang..petang nanti nak ajak Nadiha mainla..,' kata Ikha dalam hati. Ikha sebenarnya sudah biasa main ' shuttle ' bersama Nadiah sebelah petang. Memandangkan pelajar lelaki tiada dan mereka sering pulang dari sekolah pada waktu petang kerana hendak mengulangkaji di sekolah. Kadang-kadang, latihan bola jaring diadakan sebelah petang. Jadi, mereka sering menyertai pelajar-pelajar yang melakukan latihan. Ikha sering digelar sebagai ' gulai ', terutamanya Tun kerana namanya Zulaikha yang berdektan dengan ejaan ' gulai ikan '.Kadang-kadang ada juga yang memanggil..gulai masak lemak..dengan tambahan cili api..(adoi..kdg2 xmsuk akal jugak)
Tiba-tiba sahaja...
" Wei, mane aku taula. Dah mak aku tak kasi, nak buat macam mana. Tak pasal-pasal kena marah...".. Ikha rasa macam kenal suara itu. Angah! Ikha mengagak Angah melepak di kelasnya mesti disebabkan di kelasnya tiada guru.(yela, kelas sebelah je) dan..Angah mesti sedang duduk sebelah Tif!
' Takpelah..kalau dia nak cakap ngan aku, mesti dia panggil aku..'.. Ikha berkata di dalam hati lalu memalingkan mukanya ke belakang dan tersenyum kepada Angah. Ikha kemudiannya berpaling balik ke hadapan dan meneruskan kerjanya(kerja apebendenya,melukis je keje)
" Ikha..," satu suara memanggil.
"Weeiiy..ikha!", la..suara Angah rupanya. Ikha kenal suara Angah apabila dia memanggil Ikha dengan nada kasar sedikit. Tetapi, Ikha tidak kisah, geli hati adalah. Ikha berpaling ke arah Angah perlahan-lahan sambil tersenyum tetapi tidak memandang tepat ke arah Angah. Mukanya seolah-olah mencari arah suara itu.
" Ikha!', Angah makin meninggikan nadanya.
" Ha!..hehehe..," Ikha menyahut pura-pura baru sahaja ternampak Angah lalu tergelak kecil. Ikha membuat muka seperti senyum tetapi macam tidak terlalu senyum.
" Ikha,..eyy..," Angah berkata sambil tersenyum dan memandang tepat ke muka Ikha.
" Awak datang tak petang ni?", Angah menyambung kata-katanya dengan soalan itu.
" Datang??", Ikha membuat muka poyonya, kononnya dia tidak tahu langsung maksud ayat itu. Petang ini sepatutnya mereka akan menghadiri majlis makan-makan di rumah Neera sempena hari lahir adiknya. Mereka juga akan bermlam di rumah Neera untuk dua hari. Inilah kali pertama kumpulan INFAN akan mengadakan ' sleepover ' !
' Hah!' Ikha terkejut sambil membulatkan matanya.
' Aku tak beritahu mak aku lagi! Mak aku cuma tahu yang aku pergi rumah kawan je. Tak cakap nak tidur pun..' kemudian riak muka Ikha kembali normal. Sebenarnya dia ada rancangan tersendiri.
" Woit!," Angah menyepak kaki Ikha. Dia geli hati melihat Ikha tiba-tiba sahaja tergamam sambil matanya terkedip berulang-ulang kali sebentar tadi. Tif dan Neera yang menyaksikan kejadian tersebut hanya tergelak kecil tanpa mengeluarkan suara.
" Angah! Awak tau kan kaki kite sebelah kanan ni sakit..lain kali sepakla sebelah kiri ke...adoi.......," Ikha memegang kaki kanannya kerana kebetulan Angah tersepak ibu jari kakinya yang bengkak.
" Ops..sorry! Tu lah..siape suruh berangan lagi. Hati kita sungguh sakit melihat awak yang berangan sorang-sorang tadi..hahahaha.,"(poyo sungguh gayanya) Angah berseloroh seperti seorang pemidato. Angah ketawa seraya membaling pensel ke arah Ikha.(bahaya gak die ni) Ikha 'kegeraman'. Namun, dia tidak kisah dengan gelagat kawan baiknya itu.
" Angah!! Cikgu dah masukla!!..", jerit Abey atau nama sebenarnya Fareesha. Dia berlari-lari anak dari kelas 3 Cekal iaitu kelas Angah lalu masuk ke kelas 3 Amanah, kelasnya.
" ok ah..bye!'', Angah sempat mengucapkan selamat tinggal lalu berlari ke kelasnya. (macam pertukaran tempat tinggal lak angah ngan abey ni).
" Haha. Yela, kite sokong," kata Tif selamba sambil menghabiskan nota georafinya (yang sepatutnya ckgu suruh buat kt rumah) dengan teku. Tif atau nama sebenarnya....(Fath****), memang seorang yang pandai dan sentiasa mendapat tempat pertama didalam kelas yang juga pertama itu.Ramai yang hendak menandinginya. Susah sangat hendak dapat markah yang lebih darinya. Dapat nombor satu sahaja di dalam kelas. Tak pernah turun-turun. (degil!) Yela..maksud namanya yang sebenar pun..bijaksana. Dahla putih, cantik, dan pandai pula tu. Tetapi tidak ada seorang lelaki pun berjaya memikat hatinya dan...dahla tu. (byk pulak cite Tif ni.hehe)
" Kring!!!," loceng menandakan waktu rehat berbunyi. Terlihat Nadiah memasuki kelas sambil tersenyum lalu duduk di tempatnya yang terletak di sebelah Ikha.
" Woi..gi mane ha? Jumpe 'I-I' ke 'hazel nut'...?", Ikha menyergah dari belakang setelah dia selesai menanyakan soalan matematik kepada Tif.
" Weii..ko janagn. 'Hazel nut" kat sebelah je ni..hehe..," kata Nadiah sambil memuncungkan mulutnya ke arah seorang jejaka yang digelar 'hazel nut' di tepinya sambil tersenyum kambing.(sukela tu)
" Xdela...memain je. Manade pape...," sambungnya lagi sambil buat riak muka poyonya yang selalu dibuatnye. Ikha menyepak lembut pipi Nadiah. "oi!", jerit Nadiah.
" Dah ar..jom ah gi rehat..lapar banget seyh!!," rungut Ikha. Dah memang hobinya suka makan. Kalau terlambat makan, mulalah merungut. Pernah satu hari dia memesan makanan, tetapi makanannya lambat sampai. Dia boleh menangis!(sbb xthn lapa) Lalu, mereka mengajak Neera, Tif dan Angah untuk ke kantin. Eh, mana Angah?
------------------------------------------------------------------------------------
'Mana Angah ni..?,' getus Ikha di dalam hati kecilnya. Puas dia cari. Di kantin, kelas, koperasi, tandas dan semua tempatlah katakan. Angah adalah nama samaran kawan rapat Ikha iaitu Amira. Dulu, mereka selalu bersama, tidak kira di mana. Tetapi, sejak akhir-akhir ni mereka agak renggang sedikit dan kadangkala timbul juga pergaduhan antara mereka.
"La...tu rupanya..," kata Ikha sendirian apabila ternampak Angah baru sahaja keluar dari Makmal Bahasa yang terletak di tingkat 3 bangunan sekolahnya itu.
' Patutla pun. Kelas B. Arab.' Kata Ikha di dalam hati.
Selalunya apabila ada kelas Bahasa Arab, ustazah akan melepaskan muridnya agak lambat. Jika kelas Arab sebelum rehat, lambat makanla jawabnya.
Ikha melihat saja Angah turun dari tangga hingga ke kelas. Namun, Angah tidak memandangnya langsung walaupun dia menyedari dirinya diperhatikan.
" Sengaje la tu. Selalu buat camtu." Rungut Ikha. Tiba-tiba Ikha ternampak Tif yang baru sahaja selesai bertugas di koperasi berjalan ke kelas. Ikha geram apabila Angah terus pergi kepada Tif dan berborak-borak.
' Huh, dah agak dah..tak nampak ke aku kat sini?? Sengaja jela tu.' Kata Ikha dalam hati. Geram. Dia terus masuk ke dalam kelas dengan muka yang agak masam sambil terus membuat latihan matematik kegemarannya. ' Lantaklah!,' Getus Ikha lagi di dalam hati.
-----------------------------------------------------------------------------------------
"Wei, asal ko tak pegi kat Ikha tadi?," soal Tif kepada Angah.
" Aku tak taula nape. Memang secara automatiknye aku akan pegi kat ko bile nampak ko," kate Angah. "Aku pun tak tau apsal," tambahnya lagi dengan muka yang serba salah.
" Heyysh.. korang ni..asyik macam ni je. Ko plak ego tinggi. Aku tau ko jelous tengok Ikha dengan Nadiah kan..yela, diorang memang rapat. Dah duduk sebelah, memanglah." balas Tif sambil jari telunjuknya mengarah ke muka Angah.
"Karang, tak pasal,pasal, Ikha nangis pulak. Dahla dia tu emosional sikit (bukan sikit,banyak!)," Tif tambah lagi celotehnya. Si Tif ni memang tahu menahu sifat Ikha. Ikha cepat tersentuh dengan sesuatu yang boleh buat dia marah atau sedih. Apatah lagi jika ia berkaitan keluarga atau kawan. Namun, dia sukar untuk menunjukkan perasaannya yang sebenar. Ikha dan Angah dianggap kawan rapat yang boleh dikatakan seperti 'belangkas' dahulu. Tetapi, disebabkan mereka tidak berada di kelas yang sama, hubungan mereka menjadi renggang. Di kelas, Ikha duduk bersebelahan dengan Nadiah dan membuatkan mereka berdua rapat. Akibatnya, Angah mula berasa iri hati akan hubungan yang 'agak rapat' di antara Ikha dan Nadiah.
Tiba-tiba, Ikha melintasi di hadapan Tif dan Angah yang sedang rancak berborak. Dia tersenyum selamba.
' Alamak, Ikha lalula..aku nak tegur ke tak ni?', Angah berkata di dalam hati. Air mukanya berubah resah dan agak tersentak.
Ikha terus membuang sampah di bakul dan memberikan senyuman lagi kepada mereka yang mungkin mempunyai maksud tersendiri.
' Bukan nak tegur. Punyela penat aku senyum..', satu suara keluar dari hati Ikha. Namun, Ikha terus menstabilkan perasaanaya dan buat-buat tidak tahu sahaja.
" Haha, takperlah. Tak yah pikir-pikir sangatlah Ikha oii," cakap Ikha sendirian. Ikha tersenyum sendiri tanpa menyedari kawan-kawannya sedang memerhatikannya. Ikha menyanyi sendirian tanpa memperdulikan sesiapa memandangkan suaranya yang memang perlahan dan dengan keadaan budak lelaki yang riuh bermain 'shuttle' di belakang kelas tidak mungkin suaranya dapat didengari.
TUP!! "Auw!", Ikha terkejut dengan memek mukanya yang amat menggelikan hati. Di depan matanya ada sebiji 'shuttle' yang mungkin baru sahaja terpelanting dari belakang lalu terkena kepalanya.
' Eii..nak je aku join sekaki..', getus Ikha dalam hati.
" Weh, gulai..sori,sori..terkena ko pulak..haha..," Tun, rakan sekelas Ikha meminta maaf sambil mukanya tersengih. Ikha hanya menggelengkan kepala tanda tidak kisah akan perkara yang tidak disengajakan tadi.
' Ish, rase cam nak main lak cam diorang..petang nanti nak ajak Nadiha mainla..,' kata Ikha dalam hati. Ikha sebenarnya sudah biasa main ' shuttle ' bersama Nadiah sebelah petang. Memandangkan pelajar lelaki tiada dan mereka sering pulang dari sekolah pada waktu petang kerana hendak mengulangkaji di sekolah. Kadang-kadang, latihan bola jaring diadakan sebelah petang. Jadi, mereka sering menyertai pelajar-pelajar yang melakukan latihan. Ikha sering digelar sebagai ' gulai ', terutamanya Tun kerana namanya Zulaikha yang berdektan dengan ejaan ' gulai ikan '.Kadang-kadang ada juga yang memanggil..gulai masak lemak..dengan tambahan cili api..(adoi..kdg2 xmsuk akal jugak)
Tiba-tiba sahaja...
" Wei, mane aku taula. Dah mak aku tak kasi, nak buat macam mana. Tak pasal-pasal kena marah...".. Ikha rasa macam kenal suara itu. Angah! Ikha mengagak Angah melepak di kelasnya mesti disebabkan di kelasnya tiada guru.(yela, kelas sebelah je) dan..Angah mesti sedang duduk sebelah Tif!
' Takpelah..kalau dia nak cakap ngan aku, mesti dia panggil aku..'.. Ikha berkata di dalam hati lalu memalingkan mukanya ke belakang dan tersenyum kepada Angah. Ikha kemudiannya berpaling balik ke hadapan dan meneruskan kerjanya(kerja apebendenya,melukis je keje)
" Ikha..," satu suara memanggil.
"Weeiiy..ikha!", la..suara Angah rupanya. Ikha kenal suara Angah apabila dia memanggil Ikha dengan nada kasar sedikit. Tetapi, Ikha tidak kisah, geli hati adalah. Ikha berpaling ke arah Angah perlahan-lahan sambil tersenyum tetapi tidak memandang tepat ke arah Angah. Mukanya seolah-olah mencari arah suara itu.
" Ikha!', Angah makin meninggikan nadanya.
" Ha!..hehehe..," Ikha menyahut pura-pura baru sahaja ternampak Angah lalu tergelak kecil. Ikha membuat muka seperti senyum tetapi macam tidak terlalu senyum.
" Ikha,..eyy..," Angah berkata sambil tersenyum dan memandang tepat ke muka Ikha.
" Awak datang tak petang ni?", Angah menyambung kata-katanya dengan soalan itu.
" Datang??", Ikha membuat muka poyonya, kononnya dia tidak tahu langsung maksud ayat itu. Petang ini sepatutnya mereka akan menghadiri majlis makan-makan di rumah Neera sempena hari lahir adiknya. Mereka juga akan bermlam di rumah Neera untuk dua hari. Inilah kali pertama kumpulan INFAN akan mengadakan ' sleepover ' !
' Hah!' Ikha terkejut sambil membulatkan matanya.
' Aku tak beritahu mak aku lagi! Mak aku cuma tahu yang aku pergi rumah kawan je. Tak cakap nak tidur pun..' kemudian riak muka Ikha kembali normal. Sebenarnya dia ada rancangan tersendiri.
" Woit!," Angah menyepak kaki Ikha. Dia geli hati melihat Ikha tiba-tiba sahaja tergamam sambil matanya terkedip berulang-ulang kali sebentar tadi. Tif dan Neera yang menyaksikan kejadian tersebut hanya tergelak kecil tanpa mengeluarkan suara.
" Angah! Awak tau kan kaki kite sebelah kanan ni sakit..lain kali sepakla sebelah kiri ke...adoi.......," Ikha memegang kaki kanannya kerana kebetulan Angah tersepak ibu jari kakinya yang bengkak.
" Ops..sorry! Tu lah..siape suruh berangan lagi. Hati kita sungguh sakit melihat awak yang berangan sorang-sorang tadi..hahahaha.,"(poyo sungguh gayanya) Angah berseloroh seperti seorang pemidato. Angah ketawa seraya membaling pensel ke arah Ikha.(bahaya gak die ni) Ikha 'kegeraman'. Namun, dia tidak kisah dengan gelagat kawan baiknya itu.
" Angah!! Cikgu dah masukla!!..", jerit Abey atau nama sebenarnya Fareesha. Dia berlari-lari anak dari kelas 3 Cekal iaitu kelas Angah lalu masuk ke kelas 3 Amanah, kelasnya.
" ok ah..bye!'', Angah sempat mengucapkan selamat tinggal lalu berlari ke kelasnya. (macam pertukaran tempat tinggal lak angah ngan abey ni).

cerita ni bukan 100% betul..hanya untuk tatapan umum tanpa ditujukan kepada sesiapa. Lagi satu, minta maaf kalau ayat ade yg salah digunakan..maklumlah..karya ni hanya untuk suka-suka sahaja tnpa menitikberatkan soal tatabahasa atau yang sewaktu dengannya. Semoga 'enjoy' membacanya walaupun xabis lagi.. ;) kya~
ReplyDeleteIka ni ain. Punyala berzaman citer ni, cik Neera pun dah tak suka budak 'tu' dah. Dgn Hazelnut lg haha
ReplyDeletehaha..xpe ah..awk anggap je cm crite dongeng..
ReplyDeletewaahaha..
hahaha, xfaham aku. -ajak-
ReplyDeletehaha.sah2 r ko xphm ajak.
ReplyDeleteni dak2 pmpuan je rmai tau.hoho
haha, kalo cmtu kaw terang kan la
ReplyDelete