bismillah..
Assalamualaikum w.b.t.
nampaknya ni post yang pertama selepas bermulanya semester 3 ni.
alhamdulillah., kalau boleh biarlah post ini bermanfaat buat semua.
alhamdulillah, sejak masuk sem baru, macam-macam benda baru terima,
alhamdulillah, Allah bg ujian yang tidak saya sangka, berupa PILIHAN yang
berkemungkinan besar akan mengubah cara hidup dengan FIKRAH berbeza.
insyaAllah tidak menyesal.,
"tetaplah di jalan ini walau apa pun"
teringat pula video ni. (dah 4kali ulang tayang, masih tetap menangis)
Semalam, dapat tafsir surah 'Abasa daripada kak Hanan.
serious terketuk bila tau apa kisah sebalik ayat ni.
NAK TAU PASAL APA?
* * * * * *
Surah ke-80
'Abasa = "dia yang bermasam muka"
Alkisahnya begini, masa tu Rasulullah s.a.w. tengah menjalankan dakwah dengan pembesar-pembesar Quraisy..tiba2, datanglah seorang hamba Allah yang buta, namanya Abdullah bin Ummi Maktum..dia pun berkata pada Rasululllah,
"...sampaikanlah apa yang Allah sampaikan kepadamu kepada aku..." (lebih kurang macam ni ayatnya)
tapi, masa tu, mungkin Rasulullah tengah dalam keadaan sibuk menjalankan dakwahnya terhadap pembesar Quraisy, Rasulullah telah terpaling kepada Abdullah dengan wajah yang masam secara tak sengaja.
Sayangnya Allah kepada Rasulullah, Allah tegur Rasulullah melalui ayat ni. Buktinya, perkataan 'abasa tu sendiri yang bermaksud "dia yang bermasam muka", -----> "dia"------> Allah xguna perkataan "engkau yang bermasam muka"..tapi Allah guna perkataan yang lembut, iaitu "dia"...nak menunjukkan bahawa Allah tegur kerana sayang kepada Rasulullah..Mashallah..
Perasan tak, Abdulllah bin Ummi Maktum ni seorang yang buta, kalau Rasulullah bermasam muka pun, takkan terlihat oleh Abdullah..tapi, Allah tegur juga Rasulullah. Hebat kan tarbiyyah yang Allah bagi ?
^^ "MasyaAllah hebatnya !!!"
Pada waktu tersebut, Rasulullah target dakwah baginda lebih kepada pembesar-pembesar Quraisy yang mempunyai pengaruh yang besar. Ok, begini klasifikasinya :
1. Anasir Taghyir ( org yang berpengaruh dan sukar dipengaruhi) ------> pembesar Quraisy
2. 'Ammatunnas (org umum) -------> spt Abdullah bin Ummi Maktum
Golongan Anasir Taghyir yang lebih Rasulullah fokuskan kerana golongan tersebut berupaya mempengaruhi orang-orang di bawah pengaruhnya jika memeluk agama Islam dan golongan tersebut dalam ayat ini adalah pembesar-pembesar Quraisy tersebut.
Namun, tak bermakna golongan Ammatunnas harus diketepikan. Walaupun golongan ini lebih mudah didekati, tetapi dakwah itu cukup meluas dan pemberian impak yang BESAR atau TIDAK, hakikatnya bukanlah satu persoalan. Asalkan Islam dapat disebarkan, dengan redha ALLAH, natijahnya bukanlah ukuran. Disebabkan itulah, Allah menegur Rasulullah agar tidak mengenepikan golongan Ammatunnas ni. (camtulah kiranya..)
Dalam ayat 6 surah 'Abasa..
"maka engkau(Muhammad) memberi perhatian kepadanya"
Perkataan تَصَدَّىٰ membawa maksud loceng. Loceng, fungsinya utk dibunyikan, memberikan amaran, dan berdenting banyak kali bukan ? Loceng tu ibarat ingatan dari Allah kepada Rasulullah supaya beri perhatian kepada Abdullah bin Ummi Maktum ni.. ia ibarat pabila kita sedang menahan kantuk di dalam kelas, "bangunlah ika!! fokus apa yang ko tgh blaja ni !!!" ..ha camtulah kiranya tegasan yang Allah sampaikan kepada Rasulullah.
'Part' yang paling menarik bagi saya bila dapat tafsir ni adalah bila Rasulullah ditegur oleh Allah (directly tru surah), Rasulullah tidak ada rasa (even terdetik kat hati pun xde!) untuk menyembunyikan surah ni daripada disampaikan kepada orang lain. (faham x?) err.. macam ni. Cuba bayangkan, apabila kita ditegur seseorang disebabkan kita ni seorang yang sangat cepat marah, kita sudah tentulah akan rasa segan, terdiam sendiri dan macam-macam lagilah. (kan?) TAPI, RASULULLAH yang sangat kita sayang ni, tanpa ada rasa segan, baginda sampaikan ayat-ayat Allah berkaitan teguran ALLAH kepada baginda. Supaya..orang lain pun dapat ambil ibrah daripada kisah tersebut. Ibarat pepatah arab ni,
Selepas peristiwa Rasulullah ditegur, Rasulullah pun jumpalah dengan Abdullah bin Ummi Maktum. Saat baginda jumpa Abdullah bin Ummi Maktum ni, baginda terus peluk dan cium Abdullah. Tindakan Rasulullah membuatkan Abdullah bin Ummi Maktum sangat rasa serba salah apatah lagi Rasulullah ditegur oleh Allah disebabkan dia sendiri.
Perasan tak, masa Rasulullah ditegur, apa yang Rasulullah tengah buat ? Berdakwah kan? Bukan buat benda yang lagha! 'Even' sedang melakukan sesuatu yang memang menjadi satu suruhan Allah, baginda tetap juga ditegur. Ibarat tarbiyyah direct dari ALLAH dan memang ada surah khas untuk teguran itu. Hebatkan? Cubalah bayangkan, 'even' kita ni, yang selalu sangat-sangat melaghakan diri, mesti dah banyakkkk sebenarnya Allah tegur kita, CUMA kita tak sedar ! Sama ada memang kita tak ada rasa peduli untuk SEDAR atau Allah memang dah hijabkan hati kita daripada perasan teguran-teguran yang Allah bagi melalui benda-benda yang berlaku disekililing kita. (na'uzubilillahminzalik)
**Astaghfirullah..astaghfirullah..
Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat lain dalam ni yang kita boleh ambil ibrah, tapi tak mampu rasanya saya ceritakan dengan lebih terperinci dan bolehlah ambil inisiatif sendiri untuk mencarinya. (supaya lebih rasa ZUQ dalam hati kita insyaALLAH) Selamat mencari !
Assalamualaikum w.b.t.
nampaknya ni post yang pertama selepas bermulanya semester 3 ni.
alhamdulillah., kalau boleh biarlah post ini bermanfaat buat semua.
alhamdulillah, sejak masuk sem baru, macam-macam benda baru terima,
alhamdulillah, Allah bg ujian yang tidak saya sangka, berupa PILIHAN yang
berkemungkinan besar akan mengubah cara hidup dengan FIKRAH berbeza.
insyaAllah tidak menyesal.,
"tetaplah di jalan ini walau apa pun"
teringat pula video ni. (dah 4kali ulang tayang, masih tetap menangis)
Semalam, dapat tafsir surah 'Abasa daripada kak Hanan.
serious terketuk bila tau apa kisah sebalik ayat ni.
NAK TAU PASAL APA?
* * * * * *
Surah ke-80
'Abasa = "dia yang bermasam muka"
Alkisahnya begini, masa tu Rasulullah s.a.w. tengah menjalankan dakwah dengan pembesar-pembesar Quraisy..tiba2, datanglah seorang hamba Allah yang buta, namanya Abdullah bin Ummi Maktum..dia pun berkata pada Rasululllah,
"...sampaikanlah apa yang Allah sampaikan kepadamu kepada aku..." (lebih kurang macam ni ayatnya)
tapi, masa tu, mungkin Rasulullah tengah dalam keadaan sibuk menjalankan dakwahnya terhadap pembesar Quraisy, Rasulullah telah terpaling kepada Abdullah dengan wajah yang masam secara tak sengaja.
Sayangnya Allah kepada Rasulullah, Allah tegur Rasulullah melalui ayat ni. Buktinya, perkataan 'abasa tu sendiri yang bermaksud "dia yang bermasam muka", -----> "dia"------> Allah xguna perkataan "engkau yang bermasam muka"..tapi Allah guna perkataan yang lembut, iaitu "dia"...nak menunjukkan bahawa Allah tegur kerana sayang kepada Rasulullah..Mashallah..
Perasan tak, Abdulllah bin Ummi Maktum ni seorang yang buta, kalau Rasulullah bermasam muka pun, takkan terlihat oleh Abdullah..tapi, Allah tegur juga Rasulullah. Hebat kan tarbiyyah yang Allah bagi ?
^^ "MasyaAllah hebatnya !!!"
Pada waktu tersebut, Rasulullah target dakwah baginda lebih kepada pembesar-pembesar Quraisy yang mempunyai pengaruh yang besar. Ok, begini klasifikasinya :
1. Anasir Taghyir ( org yang berpengaruh dan sukar dipengaruhi) ------> pembesar Quraisy
2. 'Ammatunnas (org umum) -------> spt Abdullah bin Ummi Maktum
Golongan Anasir Taghyir yang lebih Rasulullah fokuskan kerana golongan tersebut berupaya mempengaruhi orang-orang di bawah pengaruhnya jika memeluk agama Islam dan golongan tersebut dalam ayat ini adalah pembesar-pembesar Quraisy tersebut.
Namun, tak bermakna golongan Ammatunnas harus diketepikan. Walaupun golongan ini lebih mudah didekati, tetapi dakwah itu cukup meluas dan pemberian impak yang BESAR atau TIDAK, hakikatnya bukanlah satu persoalan. Asalkan Islam dapat disebarkan, dengan redha ALLAH, natijahnya bukanlah ukuran. Disebabkan itulah, Allah menegur Rasulullah agar tidak mengenepikan golongan Ammatunnas ni. (camtulah kiranya..)
Dalam ayat 6 surah 'Abasa..
"maka engkau(Muhammad) memberi perhatian kepadanya"
Perkataan تَصَدَّىٰ membawa maksud loceng. Loceng, fungsinya utk dibunyikan, memberikan amaran, dan berdenting banyak kali bukan ? Loceng tu ibarat ingatan dari Allah kepada Rasulullah supaya beri perhatian kepada Abdullah bin Ummi Maktum ni.. ia ibarat pabila kita sedang menahan kantuk di dalam kelas, "bangunlah ika!! fokus apa yang ko tgh blaja ni !!!" ..ha camtulah kiranya tegasan yang Allah sampaikan kepada Rasulullah.
'Part' yang paling menarik bagi saya bila dapat tafsir ni adalah bila Rasulullah ditegur oleh Allah (directly tru surah), Rasulullah tidak ada rasa (even terdetik kat hati pun xde!) untuk menyembunyikan surah ni daripada disampaikan kepada orang lain. (faham x?) err.. macam ni. Cuba bayangkan, apabila kita ditegur seseorang disebabkan kita ni seorang yang sangat cepat marah, kita sudah tentulah akan rasa segan, terdiam sendiri dan macam-macam lagilah. (kan?) TAPI, RASULULLAH yang sangat kita sayang ni, tanpa ada rasa segan, baginda sampaikan ayat-ayat Allah berkaitan teguran ALLAH kepada baginda. Supaya..orang lain pun dapat ambil ibrah daripada kisah tersebut. Ibarat pepatah arab ni,
"Berkatalah benar walaupun pahit"
Selepas peristiwa Rasulullah ditegur, Rasulullah pun jumpalah dengan Abdullah bin Ummi Maktum. Saat baginda jumpa Abdullah bin Ummi Maktum ni, baginda terus peluk dan cium Abdullah. Tindakan Rasulullah membuatkan Abdullah bin Ummi Maktum sangat rasa serba salah apatah lagi Rasulullah ditegur oleh Allah disebabkan dia sendiri.
Perasan tak, masa Rasulullah ditegur, apa yang Rasulullah tengah buat ? Berdakwah kan? Bukan buat benda yang lagha! 'Even' sedang melakukan sesuatu yang memang menjadi satu suruhan Allah, baginda tetap juga ditegur. Ibarat tarbiyyah direct dari ALLAH dan memang ada surah khas untuk teguran itu. Hebatkan? Cubalah bayangkan, 'even' kita ni, yang selalu sangat-sangat melaghakan diri, mesti dah banyakkkk sebenarnya Allah tegur kita, CUMA kita tak sedar ! Sama ada memang kita tak ada rasa peduli untuk SEDAR atau Allah memang dah hijabkan hati kita daripada perasan teguran-teguran yang Allah bagi melalui benda-benda yang berlaku disekililing kita. (na'uzubilillahminzalik)
**Astaghfirullah..astaghfirullah..
Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat lain dalam ni yang kita boleh ambil ibrah, tapi tak mampu rasanya saya ceritakan dengan lebih terperinci dan bolehlah ambil inisiatif sendiri untuk mencarinya. (supaya lebih rasa ZUQ dalam hati kita insyaALLAH) Selamat mencari !

syukran ikha. aku suka surah ni :)
ReplyDeletep/s: update la selalu.hehe.
jazakillahkhair..
ReplyDeletehehe. tula, tgh cuba istiqamah dalam mengupdate blog ^_^ doakan..~
Terbaik..syukran atas pkongsian
ReplyDeleteTp ayat فأنت له تصدى - tu merujuk kpd pmbesar quraish kan dan ayat فأنت عنه تلهى - yg tu baru merujuk dkat abdullah ibn ummi maktum kan .. Bmaksud Allah tegur nabi kerana bri phatian pda quraish dan abaikan abdullah ibn maktum tu..wallahualam
ohh,a'ah,asifah. jzkk ats teguran.!
Delete