Friday, April 13, 2012

06042012

STEP HAYBAT.
 salam.

alhamdulillah,
harini Allah bgi peluang untuk share..

there are too many wonderful days i've been through
and today was a tremendously an amazing day
that Allah gives me to increase my love towards Him
"oh, how i'm so glad to be Yours, Rabbi<3"

dear akhwati fillah,
saat2 genggaman tgn penuh erat,
pelukan penuh kemesraan,
saat itulah diri ini merasai kehaybatan
cinta kerana Allah itu
yang meresapi dalam jiwa ini.

kan? Jika memang benar kerana Dia,
kali pertama jumpa pun seperti sudah lama kenal. <3
insyaAllah. alhamdulillah. subhanallah.

harini juga,
sy melihat dua public figure haybat
yang bukan saja dalam kerjayanya sebagai dukturah,
but also in thid D & T ini. (dakwah dan tarbiyyah)
which are,
-Professor Madya Dr. Harlina Halizah Haji Siraj (makcik Har)
-Dr Hafidzah Hj. Mustakim

just by looking at them from far
is far enough to feel their aura

seronok.

mendengar kata-kata mereka.
bahasa-bahasa yang mereka guna,
sama saja.

tsabat. usrah. tarbiyyah.
terbukti kan?
bahawa TARBIYYAH itu sangat penting?

terutamanya bagi mereka yang dah lama.
=.=
takutnya.
takut jika tidak tsabat.
NAUZUBILLAH MIN ZALIK.
T-T

tarbiyyah, membina diri
bukan membina ilmu.
ilmu akan dapat,
tapi kalau aim kita hanya ilmu,
sampai bila-bila pun kita akan berada di tempat yg sama,
kalau kita xshare dengan orang.
T-T *sigh. reflect pada diri.

tarbiyyah,
kat mana-manaaaaa je boleh dapat
asalkan kita mahu rasa itu.
yang penting biarlah tarbiyyah itu tarbiyyah ISLAM,
bukan tarbiyyah JAHILIYYAH.

kadang tidak sedar bahawa tarbiyyah jahiliyyah itu masih ada dalam diri.
sedih, kalau tak dapat detect.
nak tahu camane nak detect tarbiyyah jahiliyyah tu?

senang crita, tarbiyyah JAHILIYYAH tu..
adalah APA-APA je, yang anda rasakan,
mustahil untuk anda ingat Allah semasa melakukannya.

contoh1:

> bergaul bebas dengan lelaki
> tanya diri, membawa diri mengingat Allah ke tak?
*jawabsendiri

contoh2:

>tengok kartun sailormoon yg ber'skirt pendek tu
> err. agak2, macam mana nak tgk crita tu smbil ingat Allah?
*jawabsendiri

tu contoh simple je.,
ada lagi yang BESAAAARRRRR tengah berlaku
dalam ummat Islam sendiri.
sedih kan?
kalau bukan kita yang nak tolong ummat kita sendiri,
siapa lagi?

kerja BANYAK,
tapi duk sibuk nak hirau hal kecik-kecik.
*sigh. reflect pada diri.

Actually, ni bukanlah isi-isi yang Dr Har n Dr Hafidzah bagi,
tapi, melihat mereka,
saya sangat2 rasakan tarbiyyah itu sangat penting
secara praktikalnya.

nak praktikkan?
rasalah, carilah, di mana anda dapat rasa tarbiyyah daripada Allah tu sendiri.
and then, anda akan dapat rasakan sendiri tumbesaran anda dalam tarbiyyah tersebut.

*ketuk diri banyak2 kali sebelum ketuk orang.
TUKTUKTUKTUKTUKTUKTUKTUKTUKTUKTUK

*mintak maaf, post kali ni tidak tersusun, kejap termasuk sana, kejap termasuk sini. but, this were exactly what my mind n heart wanted to say. 

^^JZKK

No comments:

Post a Comment